19 stycznia 2012

motoryzacyjne soft porno...

Aktualnie mam sesję i to jest moim głównym priorytetem. Mimo wytężonej pracy umysłowej, chciałbym pokazać Wam temat, nad którym, pracowałem między innymi w okresie noworocznym, a do dokumentacji, którego nigdy nie chciało mi się zabrać...

...jeszcze w zeszłym roku zdemontowałem zaciski hamulcowe. Niestety nie wykonałem przy nich wszystkich zabiegów. Dziś przedstawię od początku temat ich regeneracji...

...jak pewnie wiecie, zaciski Wartburga są jego najmocniejszym punktem. Cztery tłoczki wraz z nacinaną i nawiercaną tarczą, naprawdę potrafią skutecznie wyhamować sportowe zapędy naszych Burgerów. System został zaczerpnięty ze Skody 130 Rapid i jest firmowany przez Czechosłowacką markę PAL...

...demontaż układu hamulcowego w przypadku jego całkowitego odświeżenia to poezja sama w sobie. Przewody elastyczne zostały ucięte a same zaciski zaraz trafiły na stół montażowy w celu ich przejrzenia...




...nie wyglądało to zbyt dobrze, ale niezrażony tym wszystkim rozpocząłem demontaż totalny. Zacząłem od zdjęcia gumek, odkręcenia odpowietrzników [ klucz nr 9 ], a wreszcie wyjęcia tłoczków. Jeśli Wasze będą zapieczone, to jesteście w dupie. Możecie je nawilżać "penetratorami" albo nawet wrzucić w naftę lub ropę na ładnych parę dni. Ja na szczęście nie miałem tego problemu i w moim przypadku wystarczył szeroki śrubokręt i odrobina cierpliwości oraz sposobu...







...tak wyjęte tłoczki wrzuciłem do odmoczenia resztek płynu hamulcowego, szlamu oraz ognisk korozji. W kąpieli acetonu z rozpuszczalnikiem nitro spędziły kilka dni...





...w między czasie szlifowałem namiętnie zaciski ze wszystkich osadów, który nagromadziły się w postaci rdzy i pyłu klocków hamulcowych. Zależało mi również na ich wygładzeniu. W celu łatwiejszego chwytania żeliwnego odlewu, wkręciłem końcówki przewodów hamulcowych. Ten zabieg pozwolił potem łatwiej mocować je w imadle...





...postanowiłem również rozdzielić obie połówki zacisków. Nie powiem, bo nie było łatwo. Dobrze, że pomógł mi w tym Jędras, który przy pomocy migomatu ruszył niemal zaspawane imbusy. Teoretycznie powinny dać się rozłączyć poprzez odkręcenie 4 śrub kluczem ampulowym nr 6...





...wymoczone tłoczki osuszyłem i przetarłem szmatką. Okazało się ku mojemu zdziwieniu, że chromowana powierzchnia nie ma praktycznie żadnych wżerów. Delikatne ślady korozji były jedynie we wnętrzach tych cylindrów. Nie mając więcej czasu na zabawę w regenerację odłożyłem temat na później. Tłoczki zabezpieczyłem specjalnym smarem i spakowałem do torebek foliowych typu "dilerka". Wyszlifowane zaciski również przesmarowałem w gniazdach tłoczków i spakowałem w pudełka...








...aby dokończyć całe przedsięwzięcie potrzebowałem 3 rzeczy. Kompletu gumowych osłonek, które u mnie były totalnym śmietnikiem, nowych uszczelek, a także nowych śrub i odpowietrzników. Z pomocą przyszedł Przemek załatwiając całkiem niedrogo zestaw naprawczy tłoczków czeskiej marki Rubena, przysyłając w jednej paczce również odpowietrzniki. Imbusy o klasie twardości 12.9 kupiłem na miejscu...







...minęło parę miesięcy i powróciłem do tematu. Okazało się, że zaciski zaszły delikatnym nalotem korozji. Natłuszczone gniazda tłoczków nie skorodowały, tak samo jak tłoczki, spakowane w strunowe torebki...

...mając nowy zapał do pracy, tym razem jeszcze dokładniej wyszlifowałem żeliwne elementy. Używałem w tym celu również Dremela i mosiężnych szczoteczek, tak aby dojść do największych nawet zakamarków...

...a o to efekty mojej pracy...





...tak wyczyszczone do granic absurdu i przedmuchane "dogłębnie" sprężonym powietrzem zaciski trafiły do lakierowania. W celu nie zamalowania gniazd tłoczków, zakleiłem otwory taśmą izolacyjną a we wszelkie dziury po odpowietrznikach wkręciłem niepotrzebne już elementy...





...zastanawiacie się do cholery, dlaczego zdecydowałem się na białe zaciski. Powód jest prosty - to auto będzie tylko w dwóch kolorach. Czarnym i białym...

...farba to oczywiście przeznaczony do tego lakier żaroodporny. Dostanie tego koloru graniczy z cudem, ale od czego jest Allegro...

...sam spray jest trudny do nakładania. Farba jest bardzo rzadka i zajebiście łatwo zrobić zaciek. Jednak trochę wprawy i cierpliwości dało efekty...

...po całkowitym wysuszeniu a w tym przypadku dałem aż 5 dni na wyschnięcie farby, zabrałem się za montaż końcowy...

...zdjąłem maskowania, przedmuchałem kanały, ponownie przesmarowałem gniazda tłoczków, założyłem uszczelki zarówno we wspomniane "cylindry" jak i małe uszczelki instalowane na styku dwóch zacisków, a następnie wcisnąłem tłoczki. Okalające je gumki uszczelniające, które mają za zadanie nie dopuścić do dostania się brudu czy wody, wciskałem równomiernie rączką od szczoteczki do zębów. Głównie chodzi o to, by ich nie uszkodzić podczas montażu ...







...całość złożyłem i skręciłem na nowych śrubach. Następnie wkręciłem odpowietrzniki, tak aby do zacisków nie dostawał się brud czy kurz...

...tak wyglądają gotowe zaciski, a także odświeżone bębny hamulcowe. Wprawne oko dojrzy, że zostały pomalowane również wewnątrz. Zrobiłem to świadomie, ponieważ lakier temperaturowy jest mi łatwiej zmyć rozpuszczalnikiem, niż ponownie szlifować rdzę szczotką drucianą...











...nie jestem pierwszym, który podchodzi do swoich zacisków z takim pietyzmem. Szperając dziś po sieci i szukając informacji o firmie PAL, natrafiłem na ziomka, który składa Skode 120S Rallye '73. Przy jego pracach, moja regeneracja to co najwyżej motoryzacyjne soft porno...



3 komentarze:

  1. Dobra robota. Szkoda, że swoich tak ładnie nie zrobiłem...

    btw. Biały lakier wysokotemperaturowy w sprayu można dostać w hipermarkecie Carrefour róg Kolumny i Rzgowskiej;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładnie wykonana regeneracja.
    Rozumiem,że tłoczków nigdzie nie szukałeś. Czy ktoś wie gdzie można nabyć same tłoczki tak by nie szukać i dobierać??

    OdpowiedzUsuń
  3. szukaj w firmie Motirex,w ostateczności zrób u jakiegoś tokarza z nierdzewki :) Pamiętaj, że to zaciski od Skody, więc to poszerza zakres poszukiwań...

    OdpowiedzUsuń

wyrzuć to z siebie...